Financieel overzicht in Excel

Als ondernemer is het prettig om te weten hoe de zaken ervoor staan. Maak je op dit moment winst of verlies? Zijn er bepaalde kosten waar je misschien op kunt besparen? Je ziet het heel snel, in je boekhouding in Excel.

Verkoop- en inkoopfacturen

Als het goed is verstuur je verschillende facturen per jaar naar je klanten. Daarnaast koop je van alles voor je bedrijf en krijg je dus facturen van leveranciers. Deze facturen worden verkoop- en inkoopfacturen genoemd.

Verkoopfacturen

De verkoopfacturen zijn de facturen die jij naar jouw klanten stuurt. Heb je bijvoorbeeld een project afgerond, dan stuur je je klant een factuur. Anders word je niet betaald natuurlijk. Al je verkoopfacturen bij elkaar is je omzet. Deze vind je in je Excel-boekhouding onder het tabblad Financieel overzicht, bij Facturen verkoop. Hier zie je ook hoeveel er aan facturen betaald is en hoeveel er nog openstaan.

Heb je het Excel-bestand nog niet gedownload? Doe dat dan meteen, het is helemaal gratis. Kijk op de pagina Downloaden en start direct.

Laat verkoopfacturen niet openstaan

Zorg dat je openstaande facturen niet laat liggen. Stuur herinneringen en aanmaningen naar klanten die niet betalen. Zie ook tip 5 op onze pagina Tips.

Inkoopfacturen

Op het tabblad Financieel overzicht zie je ook de totalen van je inkoopfacturen. Hier zie je hoeveel je al betaald hebt hoeveel er nog bij je leveranciers openstaat.

Winst en verlies

Onder je verkoop- en inkoopfacturen zie je aan welke onderdelen je je geld uitgeeft. Onderaan staat het totaal. Hier kun je zien op hoeveel winst of verlies je staat. Je wil in principe natuurlijk zoveel mogelijk winst maken. Sta je (nog) op verlies? Dan verdien je te weinig, of je maakt te veel op. Misschien heb je nog (te) weinig klanten, of je maakt veel kosten. In de opstartfase van je bedrijf moet je misschien wat meer kosten maken, maar het is nooit verkeerd om kritisch te kijken naar je uitgaven.

Besparen of bezuinigen?

Je ziet in je financieel overzicht waar je geld naartoe gaat. Stel, je geeft veel geld uit aan kantoorbenodigdheden. Dan kun je eens goed gaan kijken of je het allemaal wel nodig hebt. Hoeveel pennen, papier, enveloppen enz. zijn eigenlijk nodig voor je bedrijf? En zo kun je bij ieder onderdeel even goed kijken of ergens kunt bezuinigen of besparen. Zodat je winst onderaan de streep volgende keer hoger is.

Wil je ook ervaren hoe handig een Excel-boekhouding is? Download ‘m gratis en start meteen. En bekijk dan ook meteen de handige online handleiding.