Belastingen voor ondernemers

Je hebt misschien al een tijdje een bedrijf gestart, of je zit eraan te denken. Hoe zit dat dan met belastingaangifte? We leggen hier uit met welke belastingen je te maken krijgt als je een bedrijf bent gestart.

Er zijn zeker 2, misschien 3 belastingen waar je zeker rekening mee moet houden als je een eigen bedrijf hebt.

  1. Btw-aangifte
  2. Inkomstenbelasting
  3. Vennootschapsbelasting

Btw-aangifte

Als je een bedrijf hebt moet je btw-aangifte doen. De eerste keer krijg je nog bericht van de Belastingdienst, daarna moet je het zelf regelen. Je doet per maand, kwartaal of jaar btw-aangifte. In deze aangifte moet je alle btw die je hebt gekregen (van je klanten) verrekenen met de btw die je betaald hebt (door producten of diensten in te kopen). De overgebleven btw moet je betalen of terugkrijgen van de Belastingdienst.

Lees voor meer informatie het blog over de btw-aangifte.

Inkomstenbelasting

Deze belasting moet iedereen betalen. Iedereen heeft een bepaald inkomen. Als je een baan in loondienst heb, betaal je belasting over het salaris dat je krijgt. Als je een bedrijf hebt moet je belasting betalen over je winst. Je moet ieder jaar voor 1 mei belastingaangifte doen over het vorige jaar.

Aftrekposten

Als ondernemer kun je de winst zo laag mogelijk krijgen door gebruik te maken van verschillende fiscale regelingen. Zo mag je als ondernemer gebruikmaken van zelfstandigenaftrek. Als je een startende ondernemer bent heb je ook nog recht op startersaftrek. Zo zijn er verschillende manieren om je winst zo laag mogelijk te maken. En een lagere winst betekent minder belasting betalen.

Zorg ook dat je alle zakelijke kosten meeneemt in je administratie. Iedere aankoop die je voor je bedrijf hebt gedaan zet je in je boekhouding bij Inkoop & Uitgaven.

Vennootschapsbelasting

Deze belasting moet je alleen betalen als je een nv of bv hebt. Ben je een zzp’er met bijvoorbeeld een eenmanszaak, dan hoef je hier niet naar te kijken. Heb je wel een nv of bv, dan krijg je van de Belastingdienst een voorlopige aanslag voor de vennootschapsbelasting. Je moet dan voor 1 juni aangifte doen.

Welke gegevens moet je hebben?

Om goed belastingaangifte te kunnen doen, is het belangrijk dat je je boekhouding op orde hebt. Dit kun je eenvoudig doen met een Excel-boekhouding.

Gegevens voor btw-aangifte

Voor de btw-aangifte moet je alle in- en verkoop van de afgelopen periode bij elkaar hebben. Gelukkig is dat in je Excel-boekhouding heel gemakkelijk te vinden. Als je alle bonnetjes en facturen in je boekhouding hebt staan zie je op het tabblad BTW per periode hoeveel btw je hebt ontvangen en hoeveel je hebt betaald. De getallen bij Leveringen/diensten 21% vul je in de aangifte in bij 1a. De getallen van Leveringen/diensten 6% vul je in bij 1b.

Voorbelasting

De voorbelasting is alle btw die je hebt betaald, als je spullen of diensten inkoopt voor je bedrijf. Al deze btw bij elkaar opgeteld is je voorbelasting. Deze vind je in je Excel-boekhouding ook in het tabblad BTW. Je telt dan de rij Inkoop-Btw van de btw-periode op. De voorbelasting vul je bij je btw-aangifte in bij 5b.

Voorbeeld

In het voorbeeld hieronder gaat het om btw kwartaal 1. In dit kwartaal heb ik € 126 + € 24 aan btw betaald. Dit is samen € 150. Dit is mijn voorbelasting.

btw-aangifte belasting voor ondernemers

Gegevens voor IB-aangifte

Voor je aangifte inkomstenbelasting (IB) heb je de cijfers van je winst nodig. Dus je zakelijke kosten én je uitgaven. Deze vind je in je Excel-bestand.

Zorg daarom dat je alle zakelijke kosten in je boekhouding hebt, dus alles wat je voor je bedrijf gekocht hebt. Vergeet ook niet de autokosten, of je zakelijke kilometers als kosten op te nemen in je boekhouding.

En zorg dat je ook privé alle kosten meeneemt, zoals hypotheekrente, studiekosten en ziektekosten. Deze staat natuurlijk niet in je Excel-boekhouding, want dit zijn privékosten. Maar je moet ze niet vergeten bij de aangifte inkomstenbelasting.